2 شهدا در کلام شهید مطهری خون در رگ جامعه معرفی شده اند و چه نعمت ها در وصایای انان هست که هنوز از ان غافلیم/ ملت ایران گل است و شهدا شهد این گل زیبا اند و هیچ گل بدون شهدی بو ندارد و بهترین گل گل محمدی هست و ملت ایران محمدی هستند سلام بر شهدا که مدد و یاری انان تا ظهور مولا همواره با ماست و سیره انان چراغ هدایت و شهدا نماد تعظیم در برابر الله اند برای شهدا هزاران صفحه هم وصف نمودن هم کافی نیست شهید نعمت است و شهادت روزی نیکو و سعادت ابدی/ حیف ان ادمی که که به غیر شهادت رحلت کند. شهادت میانبر رسیدن به عرش است. شهید سوار بر اسب تسلیم فرش را به عرش واصل میکند / انچه من خواست نه ان است. هر انچه خدا خواست همان است/ الهی ما میخواهیم اری از تو می خواهیم که تو برای ما شهادت خواهی / همانا روزی ما گردان شهادت را شهادت عجب ذوقی دارد هرچه خونین تر زیباتر/ (در راه رسیدنم به تو می لنگم.با چاله و چوله های دل می جنگم.یا دل به تو یا که تو به دل یابی دست. ورنه به فنا کشیده شد اهنگم.sale63)
بنام الله... در بهمن سال 1357 درخت ظلم ستیزی درخت غیرت وازادی خواهی ملت با ایمان ایران شکوفه داد بعد از قرنها تحمل حاکمان فاسد و فاسق ورنج صدها ساله روحی و روانی و مادی این مردم با توسل به ائمه و به لطف امام معصوم توانستم به انچه برای انان افریده شده نزدیک شوند/ ملت ایران هرگز به فتوحات و امپراتوری های گذشته خود نخواهد بالید زیرا انچه در گذشته رخ داد جز ظلم و تباهی وبی بند و باری نبود ملتی سربلند است که امورشض را بدست الله دهد و تسلیم اراده او گردد/ گذشته ما چیزی برای افتخار ندارد به چه برخی ها می نازند رستمی که دستش به خون فرزند الوده بود یا ارشی که زه کمانش هرگز مرهمی بر درد و رنج مردم نشد /من قصد کوبیدن تاریخ این سرزمین را ندارم اما بین تاریخ سرزمین و تاریخ یک ملت باید تفاوت قائل بود/ 57درختی شکوفه داد و کنون نوبت به الایش وارایش این درخت نو رس است باید میوه این درخت را پربار و تازه وشاداب چید /حیف نیست درختی که ریشه اش در زمین اسلام ومقاوت و غیرت و وفاداری میلیون ها نفر از مردمش قرار دارد خدای ناکرده میوه اش به خاطر برخی ندانم کاری ها و جهالت ها کل از اب در اید/ یادمان داده اند که دست به دست یکدیگر میهن خویش کنیم اباد/اینجا ایران است ایران قلب دنیا هست/ایران امید مهدی و مهدی امید ایران است/ ما فرزندان ایران اولاد مهدی هستیم و مهدی پدر ما و اگر نبود اراده این پدر وفرامین وی هرگز57برای ما روزغرورملی و احیای اسلام نمی شد/57روز اجرای حکم مهدی بود روز امدا الهی روزخواستن توانستن است/1357و 13عدد خوشبختی ما شد به کوری چشم ابلیسیان دجال صفت/عدد 7عدد پیروزی ازادی خواهان همه چیز حتی ارقام همیشه در راه الله حرکت میکنند وبرای ما هر انچه از الله اشد خیر و سعادت است و چه نزدیک روزی که انچه برای مستکبران و دجالان نماد قدرت و علم است به امر الهی در مقابل مردان این امت سر تعظیم فرود ارند و همه خود شمشیری در دست صالحان گردند که دشمنان را راه فراری از ان نیست جزهلاکت
نام الله/// این روزها بازار جستجو و گمانه زنی ها برای کشف هویت سفیانی بسیار داغ شده از سرکردگان گروهک های معارض سوری گرفته تا برخی از سران و دیکتاتوران منطقه و مقامات کشوری و لشکری انان در لیست مظنونان قرار گرفته اند. نکته اول اینکه قطعا ما به زمان قیام سفیانی بسیار نزدیک هستیم اما این نباید باعث عجله و تفاسیر زود هنگام گردد زیرا عجله افت انتظار است ما نباید برای کشف این ملعون مصداق سازی کنیم زیرا تنها الله اعلم است بدان و امام بزرگوار و نه غیر اما می توان با تحلیل و برسی اهداف و عقاید این گروهک ها به طور اجمالی به جبهه و یا جبهه هایی که در اینده میتواند محل اشکار شدن سفیانی باشند پی برد اما نباید مردم را دچار پریشانی و توهم نمود سفیانی هنوز ناشناخته است هنوز ما نمیدانیم او یک نظامی و شورشی است یا یک رهبر دینی و یا یک سیاستمدار ویا یک فرد کاملا ناشناخته او هر که است به وقتش رسوا می شود پس در عین مراقبت و دقت و زیر نظر گرفتن جریانات باید از هرگونه عجله و توقع سازی اجتناب کرد/// نکته دوم. با پدیدار شدن سفیانی ملعون قطعا گروه ها و دسته جات بسیاری و متعددی برای مبارزه با او تشکیل می شود زیرا پدیدار شدن سفیانی را به معنای پایان سکوت و تقیه میدانند و از این رو خطر بروز حرکات نا سنجیده و بی موقع وجود دارد باید به مردم فهماند که حتی پس از اشکار شدن این ملعون نباید بدون برنامه و وحدت عمل کرد بلکه باید در ابتدا صبور بود و با برنامه ریزی و تشکیل جبهه مستحکم و مهیا نمودن شرایط لازم تحت یک فرماندهی به مقابله با او پرداخت یک گردان دارای هدف و رهبری مستحکم قوی تر از یک سپاه درهم و هر کی به هرکی است ما نباید فورا بدون در نظر گرفتن عوامل طبیعی وارد عرصه شده و تیر در تاریکی رها کنیم باید بدانبم چه قدمی بر میداریم و نقاط ظعف و قدرت دشمن را دقیق محاسبه کنیم به اعتقاد من ظعیف ترین نقطه حرکت دشمن قوی ترین توانمندی اوست وقتی شما پاشنه اشیل را از کار بیاندازید در واقع دشمن را فلج کرده اید/بخاطر همین است که سالها دشمنان انقلاب بر روی مقام ولایت و رهبری و مشروعیت نظام زووم کرده اند/ در کل فعلا صبر بهترین برنامه است و البته اصلاح برخی امور در مناسک کشور داری نیز در اولویت است مثل سامان دادن اوضاع سیاسی .اصلاحات در قوای سه گانه بخشهای اقتصادی وانتظامی و اموزشی و فرهنگی بسیار واجب است زیرا در غیر این صورت باید منتظر برخورد شدید امام با خودمان پس از غلبه ایشان بر سفیانی باشیم چه خوش است که یار مهدی باشم///هرلحظه سرقرارمهدی باشم///فرقی نکند برای من فرمانده///یارفتگرسپاه مهدی باشم/// |
غم مخور ایام هجران رو بپایان میرود
این خماری از سر ما میگُساران میرود
پرده را از روی ماه خویش بالا میزند
غمزه را سر میدهد غم از دل و جان میرود
بلبل اندر شاخسار گُل هُویدا میشود
زاغ با صَد شرمساری از گُلستان میرود
محفِل از نور رُخ او نور افشان میشود
هر چه غیر از ذکر یار از یاد رِندان میرود
ابرها از نور خورشید رخش پنهان شوند
پرده از رُخسار آن سرو خرامان میرود
وعدة دیدار نزدیک است یاران مُژده باد
روز وصلش میرسد ایام هجران میرود
بی خبر از همه عالم شوم اما نشدم
بر در پیر خرابات نهم روی نیاز
تا به این طایفه محرم شوم اما نشدم
هجرت ازخویش کنم، خانه به محبوب دهم
تا به اسماء، معلم شوم اما نشدم
از کف دوست بنوشم همه شب باده عشق
رسته از کوثر و زمزم شوم اما نشدم
// فارغ از خویشتن و واله رخسار حبیب
همچنان روح مجسم شوم اما نشدم
سر و پا گوش شوم، پای به سر هوش شوم
کز دم گرم تو ملهم شوم اما نشدم
از صفا راه بیابم به سوی دار فنا
در وفا یار مسلم شوم اما نشدم
خواستم بر کنم از کعبه دل هر چه بت است
تا برِ دوست مکرم شوم اما نشدم
آرزوها همه در گور شد ای نفس خبیث
در دلم بود که آدم شوم اما نشدم
چه خوش است که یار مهدی باشم///هرلحظه سرقرارمهدی باشم///فرقی نکند برای من فرمانده///یارفتگرسپاه مهدی باشم///
یکی دیگر از آسیبها، عجله داشتن در تحقق امر ظهور است. شتابزدگی در این امر، در روایات ما بسیار نکوهش شده است:
مرحوم صدوق در کمالالدین نقل کرده که امام جواد علیه السلام فرمود: (یهلک فیها المستعجلون1؛ در دوران غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاک
میشوند.)
امام صادق علیه السلام فرمود:
انما هلک الناس من استعجالهم لهذا الامر. ان الله لایعجل لعجلة العباد ان لهذا الامر غایة ینتهی الیها فلو قد بَلَغوها لم یستقدموا ساعة و لم یستأخروا.2
شتاب مردم برای این کار، آنها را هلاک ساخت. خداوند به جهت شتاب مردم، شتاب نمیکند. برای این امر مدتی است که باید پایان پذیرد. اگر پایانش فرا رسد، آن را ساعتی پیش و پس نیفکنند.
1. ناسپاسی و اعتراض و عدم رضایت به مصلحت الهی
2. رویکرد به منحرفان و مدعیان دروغین مهدویت
3. یأس و ناامیدی در اثر عدم تحقق ظهور
4. شک و تردید
5. دست به اقدام ناشایست زدن
6. استهزا و تمسخر آیات و روایات و معتقدان به غیبت و ظهور.
1. عدم درک جایگاه مصلحت و حکمت الهی
2. عدم تسلیم نسبت به اراده خدا
3. بی طاقتی و بی ظرفیتی و عدم صبر در سختیها، اذیتها و طعنههای دشمنان
4. تنها خود را معیار دیدن. لذا پایان عمر و زندگی خود را ملاک میداند، نه سیر تاریخ را.
1. تسلیم اراده و حکمت الهی بودن همراه با آرزوی ظهور و داشتن آمادگی.
امام جواد علیه السلام فرمودند: (...یهلک فیها المستعجلون و ینجو فیها المُسلِمون3؛ در دوره غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند.)
ایمان به غیب و ایمان به حکمت الهی، سبب صبر و تسلیم به جای تعجیل خواهد شد.
طوبی للصابرین فی غیبته، طوبی للمقیمین علی محبته، الذین وصفهم الله فی کتابه وقال: (هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب).4
خوشا به حال صابران در دورة غیبت او، و استواران در محبت او! همانان که خدای تبارک و تعالی در کتابش چنین توصیفشان فرموده است: این قرآن، هدایت است برای پرهیزگاران، همان کسانی که به غیب ایمان دارند.
در روایت دیگر آمده است:
... ومتی علمنا انه عزوجل حکیم، صدقنا بان افعاله کلها حکمة وانکانوجهها غیرمنکشف لنا.5
هنگامی که خدای تبارک و تعالی را حکیم بدانیم، همه افعال خدا را مطابق حکمت و مصلحت خواهیم دانست، گرچه سبب آنها برای ما روشن نباشد.
در روایت دیگر آمده که امام سجاد علیه السلام فرمودند:
وان للقائم منّا غیبتین ... و امّا الاخری فیطول امدها حتی یرجع عن هذا الامر اکثر من یقول به، فلا یثبت علیه اِلاّ من قوی یقینه و صحت معرفته و لم یجد فی نفسه حرجا مما قضینا و سلّم لنا اهل البیت.6
برای قائم ما دو گونه غیبت است:... امّا زمان غیبت دوم به درازا میکشد تا جایی که بیشتر کسانی که به او ایمان داشتند، از اعتقاد خود بر میگردند. فقط کسانی در اعتقاد خود ثابت قدم میمانند که یقینی محکم و استوار و شناختی صحیح داشته و تسلیم ما اهل بیت باشند و سخنان ما بر آنها گران نباشد.
2. علم و بصیرت در دین:
در دو مقولة عواقب تعجیل و آثار صبر، روایات بسیاری آمده است. به مناسبت، به برخی از آنها اشاره میشود:
الف) عاقبت عجله ، پشیمانی است: (لا تعاجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا؛7پیش از رسیدن این امر، شتاب مکنید که پشیمان میشوید.)
ب) فضیلت صبر و شتابزده نبودن:
1. جهاد در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم :
...اما ان الصّابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسولالله.8
آنها که در زمان غیبت او برآزار و طعنه و تکذیب دشمنان صبر کنند، مانند کسانی هستند که در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شمشیر زدهاند).
2. در زمره اهلبیت علیهم السلام و در علیین بودن:
ان من انتظر امرنا و صبر علی ما یُری من الاذی و الخوف، هو غداً فی زمرتنا9.
کسی که منتظر امر ما باشد و در این راه، بر آزار و ترس و وحشت صبر کند، روز رستاخیز در جرگه ما خواهد بود.
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
یا احمد بن اسحاق ، هذا امر من امرالله و سرّ من سرّالله وغیب من غیب الله فخذ ما آتیتک و اکتمهوکن منالشاکرین،تکن معنا غدا فیعلّیین.10
ای احمد بن اسحاق، اینْ امر و سرّ و غیبی است از جانب خداوند. آنچه به تو ارزانی داشتیم فراگیر و از نااهل پوشیدهدار و سپاسگزار باش، تا فردای قیامت در مقامات علّیین با ما باشی.
3. تبیین و روشنگری اندیشمندان نسبت به عواقب تعجیل و آثار صبر و تسلیم و رضا و تذکر به این نکته که مهم، انجام وظیفه است و حرکت در این مسیر و معرفت به امام و راه و مرام او با چنین حالتی، ظهور مقدّم شود یا به تأخیر افتد، هیچ ضرر نکرده و در رکاب و در زمره اهل بیت علیهم السلام قرار داریم.
امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه شریفه: (یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا)11 فرمودند:
یا ایها الذین آمنوا اصبروا علی اداء الفرائض و صابروا علی عدوکم و رابطوا امامکم المنتظر12.
ای مؤمنان، در بجا آوردن امور واجب خود، صبر و تحمل داشته باشید و در برابر دشمنانتان، پایداری ورزید و یک دیگر را به شکیبایی سفارش کنید و با امام منتظَر خود، پیوند و رابطه ناگسستنی داشته باشید.
همچنین فرمودهاند:
من مات و هو عارف لامامه، لا یضرّه تقدّم هذا الامر او تأخّر و من مات و هو عارف لامامه کان کمن هو مع القائم فی فسطاطه.13
هر کس با شناخت امامش بمیرد، پیش افتادن این امر یا به عقب افتادن آن به او ضرری نرساند. کسی که با معرفت امامش بمیرد مانند کسی است که با حضرت قائم علیه السلام در خیمهاش باشد.
نکته: تعجیل، یکی از آفتها و آسیبهایی است که فرا روی منتظر قرار دارد، اما برخی در نقطه مقابل دچار آسیب شدهاند و آن دور شمردن وقت ظهور است که پیامد آن، بیتفاوتی و قساوت قلب میباشد. در روایتی فرمودهاند:
لا تعاجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا ولا یطولن علیکم الامد فتقسو قلوبکم.14
پیش از رسیدن این امر شتاب نکنید که پشیمان میشوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت میگیرد.
در روایات دیگر، تکلیف مشخص شده است: (اهل عجله هلاکند. اهل نجات، کسانیاند که تسلیم اراده خدایند15، و امر ظهور را نزدیک میشمارند.16 (و آنکه امر ظهور را نزدیک داند، خویشتن را آماده میسازد).
یکی دیگر از انحرافات در مقوله مهدویت، پرداختن به مباحثی است که هیچ ثمرهای ندارد. در روایت آمده است: «فاغلقوا ابواب السؤال عما لایعنیکم1؛ از آنچه ثمرهای برایتان ندارد، بیهوده نپرسید». مسکن، ازدواج ، همسر، تعداد همسران، تعداد فرزندان و ... از مباحثی هستد که اذهان افراد را به خود مشغول ساخته و از مباحث مهم باز داشته است.
معرفت امام، وظیفه ما نسبت به امام، تبیین و ترسیم استراتژی آینده و ارائه آن برای زمینه سازی و فراهم آوردن شرایط ظهور و... مسایلی است که پرداختن به آن اهمیت فراوانی دارد.
1. بازماندن از مباحث مهم، کاربردی و ضروری.
2. بستر سازی برای ورود خرافات و سخنان بی دلیل و غیر مستند که در نتیجه، سوداگران برای مطرح کردن خویش یا فریفتن مردم از بازار گرم این مباحث بهره میجویند.
1. عدم تشخیص وظیفه دینی.
2. هوای نفس که در عوامفریبی بروز مییابد.
3. توهم و خیالپردازی که زمینه داستان سراییهایی چون جزیره خضرا و... است.
4. عدم بررسی سندی و دلالی روایات (چنانکه تأمل و بررسی، به خوبی جزیره خضرا را نفی میکند و با نفی آن، بطلان وجود هزاران فرزند برای حضرت یا تطبیق خضرا بر مثلث برمودا، کاملا روشن میگردد).2
5. عدم تبیین و روشنگری اندیشمندان و عالمان دینی.
1. علم و بصیرت در دین.
2. روشنگری توسط اندیشمندان درموضوعات مرتبط با مهدویت و ذکر مسایل مهم و کاربردی و تبیین وظایف.
3. حساسیت علما نسبت به عوامفریبان و ورود خرافات به ساحت دین و مقولههای دینی نظیر مهدویت.
4. تقوا در مقابل هوای نفس و عوامفریبی.
1 . طوسی، الغیبة، فصل 4، ص 290.
2 . برای توضیح بیشتر مراجعه کنید: جعفر مرتضی عاملی، جزیره خضراء، افسانه یا واقعیت ، مترجم: ابوالفضل طریقهدار؛ فصلنامه انتظار ، ش 1 و 2 و 3 و 4، مجتبی کلباسی، بررسی افسانه جزیره خضراء.
برخی هر گونه مبارزه و مجاهدت را از حضرت نفی میکنند و صرفا به دنبال حل معجزه آسای امورند و مهربانی حضرت را به معنای عدم اجرای هر گونه کیفری میدانند. این تفکر انحرافی در زمان خود اهلبیت علیهم السلام نیز وجود داشت:
معمر بن خلاد میگوید: نزد امام رضا علیه السلام سخن از حضرت قائم علیه السلام مطرح شد. حضرت فرمودند:
«... لو قد خرج قائمنا علیه السلام لم یکن الا العلق و العرق والنوم علیالسّروج1؛ شما امروز سبکبالتر از آن زمانید. قائم که قیام کند، جز عرق ریختن و خواب (از فرط خستگی و مجاهدتهای پی در پی) روی زینها نیست».
پیامدها
1. عدم آمادگی و کوشش برای زمینهسازی ظهور.
2. امید کاذب که بسیاری از افراد را در انجام وظایف سست میکند.
خاستگاه
1. معجزه آسا پنداشتن همه امور
2. عدم درک عمیق مهربانی حضرت که با حکمت توأم است.
3. عدم نگاه جامع به دین (صریح آیات و روایات و سیره اهلبیت علیهم السلام ).
مبارزه و درمان
علم و بصیرت در دین، بررسی آیات و روایات و سیره اهلبیت علیهم السلام به ویژه درک مطالب ذیل:
1. روشن شدن مسأله امداد غیبی و جایگاه آن در قیام.
2. بررسی رابطه حکمت و محبت، که حکیم، مهربانیاش هم از حکمت او سرچشمه میگیرد و حکمت هیچگاه نمیپذیرد بر گرگ صفتان ـ که خویی جز وحشیگری و جنایت ندارند و هیچ موعظهای در آنها اثر ندارد و به هیچ صراطی مستقیم نیستند ـ ترحم شود:
ترحم بر پلنگ تیزدندان ستمکاری بود بر گوسفندان
2-2. قهر
دیدگاه دیگر، ارائه چهرهای خشن و وحشت آفرین است که توأم با قتل و خونریزی میباشد. این مطلب با روح آیات و رسالت پیامبران و اوصیا علیهم السلام سازگاری ندارد.
پیامدها
1. ایجاد دلزدگی و نفرت نسبت به امام.
2. ترس و خوف از حضرت و عدم پذیرش امام به عنوان پدری مهربان.
3. ناامیدی از انجام اعمال صالح به جهت ترس از عدم پذیرش توسط امام، با این تصور که اکثریت کشته خواهند شد و حضرت اعمال او را نیز نخواهد پذیرفت.
نتیجه اینکه نفرت و خشونت و یأس، باعث عدم انگیزه برای درک و حتی تأمل درباره حضرت و راه و مرام او میگردد.
خاستگاه
1. عدم بصیرت کافی و نگاه جامع به دین.
2. عدم بررسی دلالی و سندی روایات.
مبارزه و درمان
1. با بررسی روایات روشن میگردد که بسیاری از مطالب ارائه شده (قتلهای آغازین، جوی خون، کشته شدن دو سوم مردم و ...) دچار اشکالات بسیار از ناحیه سند و دلالت میباشند.2
2. روشنگری توسط اندیشمندان:
الف) جنگ تنها با کسانی است که جز زبان زور چیزی نمیفهمند، نه عموم مردم که با جان و دل سراغ حضرت میآیند.
3. حضرت با مردم مهربان، بلکه مهربانترین افراد است.
«جواد بالمال، رحیم بالمساکین، شدید علی العمال3 .
او نسبت به مال و دارایی، کریم و گشاده دست، با مسکینان، مهربان و با کارگزاران، سختگیر است».
در روایتی، امام رضا علیه السلام در بیان صفات امام معصوم فرمود: «یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و احلم الناس و اشجع الناس و اسخی الناس... و یکون اولی بالناس منهم بانفسهم و اشفق علیهم من آبائهم و امهاتهم و...؛4 امام، سرآمد مردم در دانش، قضاوت و حکمت، پرهیزکاری، حلم، شجاعت و سخاوت است... او نسبت به مردم از خودشان سزاوارتر و از پدر و مادرشان دلسوزتر است و... .
3. در نهایت گفتنی است وظیفه یک عالم ـ چنانکه روایات میگویند ـ ایجاد تعادل در خوف و رجا است، نه اینکه دچار افراط و تفریط شده و مخاطبان خویش را به ورطه افراط و تفریط افکند.
1 . نعمانی، الغیبة، باب 15 ، 285.
2 . برای توضیح بیشتر مراجعه کنید: فصلنامه انتظار، شماره6 ، مقاله درنگی در قتلهای آغازین، ص 356 ، نجم الدین طبسی.
3 . عماد الدین طبری، بشارة المصطفی، ص 207 .
4 . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 418.
چه خوش است که یار مهدی باشم///هرلحظه سرقرارمهدی باشم///فرقی نکند برای من فرمانده///یارفتگرسپاه مهدی باشم///
چه خوش است که یار مهدی باشم///هرلحظه سرقرارمهدی باشم///فرقی نکند برای من فرمانده///یارفتگرسپاه مهدی باشم///