سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دره کوچک///قاف در بقا
برای مهدی

برخی هر گونه مبارزه و مجاهدت را از حضرت نفی می­کنند و صرفا به دنبال حل معجزه آسای امورند و مهربانی حضرت را به معنای عدم اجرای هر گونه کیفری می­دانند. این تفکر انحرافی در زمان خود اهل­بیت علیهم السلام نیز وجود داشت:

معمر بن خلاد می­گوید: نزد امام رضا علیه السلام سخن از حضرت قائم علیه السلام مطرح شد. حضرت فرمودند:

«... لو قد خرج قائمنا علیه السلام لم یکن الا العلق و العرق والنوم علی­السّروج1؛ شما امروز سبکبال­تر از آن زمانید. قائم که قیام کند، جز عرق ریختن و خواب (از فرط خستگی و مجاهدت­های پی در پی) روی زین­ها نیست».

پیامدها

1. عدم آمادگی و کوشش برای زمینه­سازی ظهور.

2. امید کاذب که بسیاری از افراد را در انجام وظایف سست می­کند.

خاستگاه

1. معجزه آسا پنداشتن همه امور

2. عدم درک عمیق مهربانی حضرت که با حکمت توأم است.

3. عدم نگاه جامع به دین (صریح آیات و روایات و سیره اهل­بیت علیهم السلام ).

مبارزه و درمان

علم و بصیرت در دین، بررسی آیات و روایات و سیره اهل­بیت علیهم السلام به ویژه درک مطالب ذیل:

1. روشن شدن مسأله امداد غیبی و جایگاه آن در قیام.

2. بررسی رابطه حکمت و محبت، که حکیم، مهربانی­اش هم از حکمت او سرچشمه می­گیرد و حکمت هیچ­گاه نمی­پذیرد بر گرگ صفتان ـ که خویی جز وحشیگری و جنایت ندارند و هیچ موعظه­ای در آن­ها اثر ندارد و به هیچ صراطی مستقیم نیستند ـ ترحم شود:

ترحم بر پلنگ تیزدندان ستمکاری بود بر گوسفندان



2-2. قهر

دیدگاه دیگر، ارائه چهره­ای خشن و وحشت آفرین است که توأم با قتل و خون­ریزی می­باشد. این مطلب با روح آیات و رسالت پیامبران و اوصیا علیهم السلام سازگاری ندارد.

پیامدها

1. ایجاد دلزدگی و نفرت نسبت به امام.

2. ترس و خوف از حضرت و عدم پذیرش امام به عنوان پدری مهربان.

3. ناامیدی از انجام اعمال صالح به جهت ترس از عدم پذیرش توسط امام، با این تصور که اکثریت کشته خواهند شد و حضرت اعمال او را نیز نخواهد پذیرفت.

نتیجه این­که نفرت و خشونت و یأس، باعث عدم انگیزه برای درک و حتی تأمل درباره حضرت و راه و مرام او می­گردد.

خاستگاه

1. عدم بصیرت کافی و نگاه جامع به دین.

2. عدم بررسی دلالی و سندی روایات.

مبارزه و درمان

1. با بررسی روایات روشن می­گردد که بسیاری از مطالب ارائه شده (قتل­های آغازین، جوی خون، کشته شدن دو سوم مردم و ...) دچار اشکالات بسیار از ناحیه سند و دلالت می­باشند.2

2. روشنگری توسط اندیشمندان:

الف) جنگ تنها با کسانی است که جز زبان زور چیزی نمی­فهمند، نه عموم مردم که با جان و دل سراغ حضرت می­آیند.

3. حضرت با مردم مهربان، بلکه مهربان­ترین افراد است.

«جواد بالمال، رحیم بالمساکین، شدید علی العمال3 .

او نسبت به مال و دارایی، کریم و گشاده دست، با مسکینان، مهربان و با کارگزاران، سخت­گیر است».

در روایتی، امام رضا علیه السلام در بیان صفات امام معصوم فرمود: «یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و احلم الناس و اشجع الناس و اسخی الناس... و یکون اولی بالناس منهم بانفسهم و اشفق علیهم من آبائهم و امهاتهم و...؛4 امام، سرآمد مردم در دانش، قضاوت و حکمت، پرهیزکاری، حلم، شجاعت و سخاوت است... او نسبت به مردم از خودشان سزاوارتر و از پدر و مادرشان دلسوزتر است و... .

3. در نهایت گفتنی است وظیفه یک عالم ـ چنان­که روایات می­گویند ـ ایجاد تعادل در خوف و رجا است، نه این­که دچار افراط و تفریط شده و مخاطبان خویش را به ورطه افراط و تفریط افکند.

1 . نعمانی، الغیبة، باب 15 ، 285.

2 . برای توضیح بیشتر مراجعه کنید: فصلنامه انتظار، شماره6 ، مقاله درنگی در قتل­های آغازین، ص 356 ، نجم الدین طبسی.

3 . عماد الدین طبری، بشارة المصطفی، ص 207 .

4 . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 418.






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92 دی 26 توسط 63شاعر شهدا 666
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin