در زمان نبی اکرم ان معیار واقعی و قطعی اسلام جا نیافتاده بود بدلیل نوپابودن اسلام و قوانینش.میشود گفت تا حدود زیادی معیار گناهان و جرمیت ان با حق الناس و افراط و تفریط وانکار قطیات رابطه دارد اما باز ناکافیست.در واقع ترازوی عدل کامل در اخرت برپامیشود.اما بهر حال در حکومت مهدوی حتما معیاری برای جرمیت گناهان باید وجود داشته باشد که در عین عقلانیت برپایه عدالت و انصاف نیز باشد و بری از هرگونه تضادی در احکام باشد.انچه احتمالا بدست میاید بر پایه تعادل و مدارا وجلوگیری از افراط و تفریط خواهد بود اما ما از جزئیات ان بی اطلاعیم.بالاترین مجازات در اسلام در وجه حق الناس قصاص نفس است که الله در همین باره هم تاکید به بخشش مینماید جبران ضررنیز از اصول مجازات است.هدف تمام محدودیت ها و مجازات و پاداشات در اسلام ایجاد رابطه مسالمت امیز و بر پایه لطف و کرم مهر بین انسانها میباشد. اما وظیفه ما در حال حاظر نزدیک شدن و ظمینه سازی برای این تحولات میباشد