سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دره کوچک///قاف در بقا
برای مهدی

سیستم سیاسی موجود حاصل تجربه کشورهای مختلف و بر اساس آموزه های ملی و بومی و برگرفته از ارزشهای اصیل اسلامی و شیعی می باشد و ارزشهای شیعی در جای جای قانون اساسی نمایانگر است. البته این مساله به معنای آن نیست ک این سیستم سیاسی هیچ عیب و نقص ندارد، بلکه برخی از ایرادات سیستمی دارد و لکن در وضعیت فعلی و با توجه به محدودیتهای بازنگری در قانون اساسی، تغییر در قانون اساسی دارای پیچیدگی های خاصی است.
البته مقام معظم رهبری در سفر به استان کرمانشاه و در دیدار 24/7/1390 خود با اساتید و دانشجویان دانشگاههای آن استان ، بحثی را پیرامون تغییر در نحوه انتخاب رئیس قوه مجریه مطرح کردند و طرح این موضوع باعث اظهار نظرهایی در مراکز دانشگاهی و تشکل ها و احزاب سیاسی و بین سیاسیون گردید. البته در پاسخ به این امر و چگونگی و چرایی آن ذکر چند نکته لازم است:
1- طرح موضوع تغییر در ساختار نظام اجرایی در جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری برکت وجودی شخص ایشان و جایگاه ولایت مطلقه فقیه را بیش از پیش برای همگان نمایان میسازد. آنچه مسلم است این است که طرح این بحث توسط ولی فقیه دلالت بر این دارد که در نظام ولایی هر جایی که ضرورت تغییر و دگرگونی ایجاب نماید ولی فقیه به تکلیف الهی خویش عمل نموده و چراغ راه را برای ملت روشن می کند.
2- مقام معظم رهبری در سخنان خود رشد و بالندگی و نشاط و شادابی و تأثیرگذاری و قدرت و دوام جمهوری اسلامی ایران را بیش از هر چیز دیگری در راستای ایجاد جامعه اسلامی و امت اسلامی به منظور اینکه انسان ها به کمال معنوی و کمال الهی برسند مد نظر قرار داده است. مؤید این امر مراحل 5 گانه ای است که در پاسخ سؤالات مطرح شده توسط ایشان ترسیم گردیده است این مراحل که شامل تشکیل انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و تشکیل امت اسلامی می گردد در هدف غایی و نهایی خود به کمال انسانی منتهی می گردد. بنابراین دقت در مفاد بیانات ولی امر مسلمین جهان دلالت بر این که ایشان به لحاظ الهی بودن نظام جمهوری اسلامی رکود و پیری را در آن تا زمانی که خارج از فرامین الهی حرکت نکنند، قابل تصور نمی داند و اگر هم زمانی مردم از شیوه فعلی انتخاب رئیسه قوه مجریه احساس رکود نمایند که البته این امر در آینده نزدیک محتمل نمی باشد موضوع تغییر ساختار نظام اجرایی و نحوه انتخاب رئیس جمهور از مستقیم به غیر مستقیم (توسط نمایندگان ملت آن هم پس از بازنگری در قانون اساسی) را به عنوان راه برون رفت از احساس رکود می داند.
3- مقام معظم رهبری در بحث تغییر ساختار نظام اجرایی، مراکز فکری و تصمیم گیری و تصمیم سازی بویژه حوزه و دانشگاه را مورد خطاب قرار داده است. با عنایت به اینکه ایشان «بحث تغییر در ساختار نظام اجرایی کشور از ریاستی به پارلمانی را به عنوان یک نمونه مطرح فرمودند و در همین زمینه نخبگان جامعه را جهت بررسی موضوع و راهکارهای عملی کردن آن، مأمور کردند لذا بر همه مراکز دانشگاهی و حوزوی و تشکل ها و احزاب و گروههای سیاسی، لازم که جهت روشن کردن موضوع و راهکارها و روش های مختلف جلساتی را برگزار نموده و نظرات عملی و سیاسی خود را به جامعه و مسئولین ذیربط ارائه نمایند تا آنچه که دغدغه معظم له است رفع گردد.
4- مطالعه قوانین اساسی کشورها نشان می دهد که نظام های حکومتی متفاوتی بر کشورهای مختلف دنیا اعمال حاکمیت می نماید و این نظام ها از دیدگاههای متفاوت قابل بررسی است. از جمله این دیدگاهها و زوایا عبارتند از:
الف: انواع حکومت از حیث تعداد حاکمان
ب: انواع حکومت از حیث تمرکز قدرت و پراکندگی آن در سطح یک کشور
ج: انواع حکومت از حیث مشارکت مردم
د: انواع حکومت از حیث جهان بینی الهی
در دنیای کنونی هر یک از این موارد طرفدارانی را به خود اختصاص داده و هر یک از این نظامها خود بحث های مفصلی دارد که جای پرداختن به آن در این مقال نیست. آنچه که مهم است این است که نظامی مورد توجه ما می باشد که مردم در آن نقش اساسی را ایفاء کنند.






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 94 بهمن 29 توسط 63شاعر شهدا 666
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin