سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دره کوچک///قاف در بقا
برای مهدی

این مطلب را در یک وبلاگ دیدم اول مطرخ میکنم بعد کمی توضیحش میدهم//////////////////- ایا جسم داخل روح است یا روح داخل جسم؟

پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
وقتی روح را حقیقتی مادی ندانستیم و آن را موجودی مجرد فرض کردیم طبیعی است که نه مکانی دارد و نه می تواند مکان و محل چیز دیگری واقع گردد، در نتیجه تعبیر داخل جسم بودن یا داخل بودن جسم در ان بی معناست.
اما در عین حال ما معتقد به تعلق و اتحاد جسم و روح به هم هستیم و به همین جهت می توان به تبع مکان داری و زمان داری جسم روح را هم دارای مکان تصور نمود؛ در واقع از دیدگاه فلاسفه مسلمان، روح تنها موجود مجردی است که می توان بالعرض نسبت مکانی و زمانی برای او در نظر گرفت و گفت جایی که بدن هست روحش هم هست و زمانی که بدن موجود است روحش هم در همان زمان موجود است.
نا گفته پیداست که نسبت دادن زمان و مکان به روح انسان منافاتی با مجرد بودن روح ندارد چرا که این نسبت دادن زمان و مکان به روح بالعرض است نه بالذات به عبارت دیگر مکان داری و زمان داری در واقع صفت بدن هستند و لی در اثر تعلق و اتحاد روح با بدن از روی مسامحه و مجاز به روح هم نسبت داده می شود. (1)
البته در مورد ماهیت و کیفیت اتحاد روح و جسم امری دشوار و بسیار دقیق است، اما ما همین قدر می دانیم که روح هر فرد اتحاد و سنخیت عمیقی با جسم او دارد و رابطه محکمی بین این دو حقیقت برقرار است که حتی فشارهای و سختی ها یا خوشی ها و راحتی های جسم و روح به هم سرایت می کنند و در حالات فشار روحی، جسم هم به شدت متاثر و تحت فشار است.


توضیح اول اینکه/// روح و جسم در هم تنیده هستند و به این پدیده روان میگوییم////انسان هم از نظر روحانی و هم فیزیکی به مانند یک کتاب است یعنی تمام خلقت یک کتاب است که دارای صفحات مختلف است و ما به تناسب اراده الله و یا حدود بصیرت خودمان میتوانیم صفحات را ورق بزنیم. در هر صفحه جوانب گوناگونی موجود است پس روح دارای ابعاد و صفحات متعدد و جسم نیز همینگونه است البته روح گسترده تر و پیچیده تر است و این دو کتاب در هم تنیده هستند و همه بخشی از کتاب خلقت هستیم انچه شما میبینید و لمس میکنید برگ اغازین یک کتاب قطور است کتابی که با قلم افرینش نگاشته شده/// مفسران قران باید متوجه منظور من باشند

چه خوش است که یار مهدی باشم///هرلحظه سرقرارمهدی باشم///فرقی نکند برای من فرمانده///یارفتگرسپاه مهدی باشم///

(آخرین تغییر در این ارسال: 29-09-1393 02:18 ب.ظ توسط sale63.)






نوشته شده در تاریخ شنبه 93 آذر 29 توسط 63شاعر شهدا 666
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin